Rijschool Kiezen, Waar Op Te Letten? Deel 2.
Omdat er best veel reactie op een eerder item kwam, besteden we nog een deel aan dit onderwerp.

Wat is de kern van het product en/of dienst dat je afneemt: De Prijs, De Kwaliteit, De Instructeur.

De Prijs:
Stap 1 is voor iedereen hetzelfde, je wilt beginnen met rijlessen en dus ga je oriënteren.
Dan zul je zien dat er een aantal rijscholen naar voren komen en je zult vast al opmerken dat ze allemaal zeggen “de goedkoopste (en beste) te zijn”.

Heel zwart wit kun je jezelf dan al afvragen “wil jij lessen bij iemand die nu al de waarheid niet spreekt”?
Wat kun je dan van ze verwachten als je er eenmaal bij lest?
Om die partijen uit te sluiten kun je een makkelijk rekensommetje loslaten op wat ze zeggen te verkopen.
De Pakketprijs : door het aantal Lesuren in dat pakket = de kosten per uur.
En als je dan die prijs hebt, moet je nog wel kijken naar hoeveel uren maak ik er voor. Dus als meer partijen € 55,- per uur rekenen, maar bij de een maak je er 30 uur voor en bij de ander 40 uur, dan weet je dus dat je voor dat zelfde geld (Pakketprijs/totaalbedrag) beter de meer uren kunt nemen.

Zijn ze nu allemaal nog steeds de “goedkoopste”, vast niet.

Enkele voorbeelden: Een Pakket moet jou voordeel geven in vergelijk met geen Pakket.
Dus als een Pakket letterlijk is opgebouwd uit een x-aantal (losse) lessen + de kosten voor een T.T.T. + de kosten voor een Praktijk Examen, dan heb je geen Pakketprijs (dus geen voordeel aan een Pakket). Ja, letterlijk genomen heb je dan een Pakket, maar waar is jouw voordeel dan?

Wat ook geregeld voorbij komt is dat men zegt dat Pakket X € 1500,- kost, en dat het dan inclusief een T.T.T. (á €250,-) en inclusief een Praktijk Examen (á € 250,-) is, het enige wat je dan nog wel moet doen is beide los bij de prijs van Pakket X optellen en afrekenen. En dan blijk je dus ineens € 2000,- te moeten betalen.
Waar is dat inclusief verhaal nu dan? Ook hier weer, ja ze zitten nu in dat Pakket, maar uhm je hebt ze wel zelf volle pond moeten betalen. En er is dus niks inclusief bij Pakket X, terwijl men het je wel zo verkoopt.

Ook als een rijschool jou honderden euro’s korting kan geven als zijnde actieprijs, ga bij jezelf dan eens na, waar is die marge voor die korting ineens vandaan gekomen, anders gezegd waarom zijn ze anders dan zo duur?

En de vorige keer al aangehaald, als men adverteert dat je voor € 30,- per uur lest, maar als je de prijzen teruggerekend vanuit het Pakket en deze zijn dan bijvoorbeeld € 52,- per uur, dan klopt er dus iets niet aan die prijs van € 30,-. Oftewel laat je niet neppen!

Inschrijfkosten: De vorige keer al aangegeven, als jij moet betalen om ergens te mogen gaan lessen in de vorm van “inschrijfkosten”, gewoon niet doen. Waar vragen ze jou straks nog meer geld voor (buiten jouw Pakket om)?

De Kwaliteit:
Recensies: Toen recensies in opkomst waren (heel wat jaren geleden) dan kon je best wel een duidelijk beeld krijgen met welke partij jij van doen had. Alleen tegenwoordig zie je veel bedrijven alleen maar positieve recensies “plaatsen”. Lekker misleidend natuurlijk. Want iemand die zakt zal niet snel een recensie plaatsen en meer bezig zijn met het herexamen en daarna alsnog enthousiast zijn.
In het algemeen: hoe vaak geven mensen complimenten en hoe vaak komen mensen met punten waarin zij (terecht) hun ongenoegen uiten. Dus zou het dan ineens in deze branche zijn dat iedereen over elkaar heen valt om alleen maar positieve geluiden af te geven?

En ja natuurlijk zullen de nodige reacties wel gewoon van echt enthousiaste mensen komen die tevreden zijn. Maar het staat helaas niet meer in verhouding met hoe eerder (een aantal jaren geleden) recensies werden gehanteerd.

Jaren ervaring: In plaats van dat ze zeggen de goedkoopste te zijn, zie je geregeld staan dat men al jaren ervaring heeft. Okay, dat zou mooi kunnen zijn. Maar het belangrijkste is en blijft toch echt de kwaliteit die geleverd wordt. En dat in combinatie met de persoonlijke benadering. Dus je kunt wel 100 jaar ervaring hebben maar behandel jij de leerling als klant en dus als koning? Of gaat het ze alleen maar om zo veel mogelijk nota’s te versturen. Want als de leskwaliteit niet zo best is, tja dan hebben veel leerlingen al snel meer lessen nodig dan het Pakket wat de leerling bij de proefles aangeraden kreeg van de “oh zo ervaren instructeur”.

Wat is hun verdere (levens)ervaring, want misschien is iemand uit het bedrijfsleven veel verder in het omgaan met mensen dan iemand die vastgeroest zit op de bijrijdersstoel. Bij de grote partijen wordt je al snel een leerling nummer. Jij bent de betalende partij. Dus wil jij voor dat geld een nummer zijn en te veel betalen of wil je liever kwaliteit en echt een persoonlijke benadering?

De instructeur:
Ook de vorige keer al besproken. De instructeur moet jou een gedegen opleiding geven. Niet alleen vanuit een boekje. Maar er komt zoveel meer kijken bij auto rijden. Het zou een vereiste moeten zijn dat een instructeur je een goed gevoel geeft, prettig les geeft. Jou je op je gemak laat voelen in het verkeer. En je ook echt les geeft, dingen meegeeft waar je later zelfstandig in het verkeer echt wat aan hebt. Dus kwaliteit, verlang dat zelf dan ook, jij betaald er voor, dus je mag er ook wat voor terug verwachten!! Een instructeur die iedere les koffie moet halen, of alleen links en rechts zegt….leert jou niet autorijden.