Je wilt gaan rijlessen, waar ga je dat dan doen? En waar moet je dan zoal op letten? Straks met lessen moet je ook op van alles en nog wat letten, niet alleen in je 3D i-cockpit kijken maar ook naar alles daar omheen.
Als je een beetje aan het oriënteren gaat zul je vast zelf al verschillen opmerken. Maar laat je niet misleiden!

In dit blog zullen wij de zaken benoemen die vaak het verschil maken. En wat dan ook is te merken in je portemonnee (of dat van je ouders), maar ook zeker in je progressie.

Wat kost het:
Laten we heel eerlijk zijn iedereen wilt een goede prijs. En een van de eerste dingen die we ons dan afvragen is “wat kost het”?
Laat een schreeuwende reclame niet jouw raadsman zijn. Want die zijn zo vaak misleidend. Kern van de vraag blijft “wat koop ik, wat krijg ik daar allemaal bij, en wat kost dat geintje dan”. Ontlede prijzen waar dan dingen niet in meegenomen worden zodat de lesprijs “voordeliger” lijkt, trap er niet in. Net als dat er altijd dezelfde actie geboden wordt (altijd een x-aantal euro korting, altijd dezelfde korting, is geen actie, dan is de prijs gewoon zo).

Hoe reken je het zelf snel uit: Heel eenvoudig, een Pakket X kost € 1999,- dat Pakket X omvat 25 lessen van 1,5 uur (dus totaal 37,5 uur rijles).
Ongeacht wat er dan nog meer in het Pakket X zit kun je nu uitrekenen Pakket X € 1999,- gedeeld door 37,5 uur (dat is 25 keer 1,5 uur), dan betaal je per uur €53,31. Dan is het mooi meegenomen als blijkt dat Pakket X ook nog een T.T.T. (Tussentijdse Toets) en een Praktijk Examen bevat.
Maar als dat er niet inzit en je weet dat een T.T.T. zomaar € 200,- los kan kosten en een Praktijk examen € 250,- dan ben je ineens totaal € 65,31 per uur gemiddeld kwijt. Wel even een verschil. Een uur prijs kan dus niet goedkoper zijn (teruggerekend) dan bovenstaande berekening op de Pakketprijs los te laten.

Als je de prijs per uur hebt uitgerekend, moet je nog wel kijken naar hoeveel uren maak ik er voor. Dus als meer partijen € 55,- per uur rekenen, maar bij de een maak je er 30 uur voor en bij de ander 40 uur, dan weet je dus dat je voor dat zelfde geld beter de meer uren kunt maken, want dan ben je en voordeliger uit en maak je meer uren, wat jouw rijden alleen maar ten goede komt.

Dus let op wat zit er in het pakket, is het een All-in Pakket (zoals wij aanbieden) en wat is dan de uur prijs. Omdat er ook nog verschillen bestaan hoe lang een rijles is. Dus laat je niet foppen, als jouw uitkomst anders is dan de prijs per les vermeld op de site, gauw verder zoeken!! En ook opletten als de lesprijs zogenaamd bijvoorbeeld maar €30,- is maar een losse les (of buiten Pakket les uur prijs) € 60,- is, dan weet je dat er iets niet klopt.

Autorijschool Twan bied 3 All-in Pakketten, oftewel Alles-In-Eén. Lessen, T.T.T. en Praktijk examen. Wij hebben zelfs een Junior Pakket, ben je 16 jaar, dan mag je nog geen rijlessen nemen, dat is vanaf 16,5 jaar, maar dan start je bij ons geheel gratis aan je Theorie, wij verzorgen het boek en de online theorie en dus ook weer alles inclusief, in dit geval inclusief een gratis CBR Theorie examen.

Hoe Lang Is De Rijles:
Om een goed vergelijk te maken moet je wel kijken hoe lang de rijles duurt, dus vergelijk je het met anderen, reken het dan naar een uur prijs. En kijk dus hoe lang is de rijles die geboden wordt.

Omdat er meerdere keuzes van lestijden zijn namelijk. Veel voorkomende keuzes zijn 60 minuten of 90 minuten. Soms wordt er zelfs 50 minuten aangeboden.
Het is zeker kandidaat afhankelijk wat het beste bij je past. Bedoeling is wel dat je iedere les progressie maakt.
Want je moet wel rekening houden met wat is dan je werkelijke rijtijd. Het klaarmaken van de auto is de start van je les (als je eenmaal lest zul je snappen wat we met de aanvang van de les bedoelen). Terug bij de voordeur krijg je altijd een feedback over de lesvoortgang. Dus wordt 50 minuten “rij”les dan niet wat kort? En wat is dan de werkelijke lesprijs? En wat leer je dan per les? Een les van 90 minuten is heel gangbaar. Maar als men een les van 2 uur aanbied, dan moet je jezelf eens afvragen waarom er voor bestuurders met een rijbewijs, op reis, een advies geldt om om de 2 uur een pauze van ten minste 15 minuten te houden. Is het dan voor iemand die leert raadzaam om 2 uur achtereen te lessen? Waarschijnlijk is dit te intensief en leer je dat laatste half uur niet echt meer en word je rijstijl al wat slordiger.

Autorijschool Twan kiest voor 90 minuten rijles (en 60 minuten kan ook in overleg). In die anderhalf uur heb je de mogelijkheid om ook echt ergens te komen tijdens je les. Om verschillende situaties op te zoeken, i.p.v. altijd relatief dicht bij je huis bezig te zijn. Tijdens de rijles krijg je naast praktijk les natuurlijk ook theoretische kennis bijgebracht toegespitst op de lesstof van die dag.

De Inhoud Van Het Pakket:
Ook hier weer laat je niet misleiden. Vraag jezelf af waarvoor je aan het oriënteren bent: Heel simpel, je wilt je rijbewijs halen. En dat wil je doen door goed gericht opgeleid te worden. Dus je verlangt kwaliteit en wilt vooral ook waar voor je geld, oftewel geen verrassingen achteraf!!

Wat komt daar dan bij kijken, een Pakket is het meest handige zodat je in een keer goed op weg kan naar dat doel. Dan heb je ook structuur, wel zo prettig. Losse lessen voelt een beetje als los zand. Leuk maar een Pakket geeft je de structuur, je werkt gericht ergens naar toe.
Wat heb je daarvoor nodig. Rijles, nou hoeveel lessen van hoeveel minuten krijg je. En krijg je daar dan nog meer bij. Want om je rijbewijs te kunnen behalen moet je ook een examen afleggen bij het CBR. Dus handig als er een Praktijk Examen in het Pakket aangeboden wordt. Om je zo goed mogelijk klaar te stomen is een T.T.T. (TussenTijdse Toets) in het leven geroepen. Dit neemt voor veel kandidaten de examenstress weg voor het Praktijk Examen. En je kunt er ook nog eens je vrijstellingen mee behalen. Zodat je het jezelf nog makkelijker kunt maken voor het Praktijk Examen.

Dus nu heb je een beeld: Een Pakket + T.T.T. + Praktijk Examen is wel zeer praktisch. Dan kun je dus kijken wat gaat dat je kosten. Als je dat als Alles-in-een kunt aanschaffen dan geeft dat vast een prettig gevoel, alles is dan geregeld en jij kunt je focussen op de rijlessen en je doel, het rijbewijs halen.

Let ook vooral op de prijzen na het Pakket. Als de prijzen dan door het plafond gaan, word je ook niet blij van. Hierboven al even benoemd, het kan niet zo zijn dat je zogenaamd voor weinig lest, maar buiten je Pakket wordt een losse les ineens 1x zo duur.

Autorijschool Twan heeft drie soorten All-in Pakketten, dus inclusief je T.T.T. en Praktijk Examen. Na het Pakket krijg jij een afhankelijk van het nog benodigde lessen een scherp tarief, zodat je niet ineens omhoog schiet in de kosten.

Let ook hier weer mee op, want een aanbod van een soort van mini Pakket, na jouw huidige Pakket, voor een dikke prijs is geen aanbod. Dit kun je dus allemaal al vooraf bekijken en bespaart je uiteindelijk een hoop geld. Kijk dus ook daar naar.

Kijk & Vergelijk Zelf:
Als je gaat vergelijken zorg dan dat je voor jezelf een helder beeld krijgt, vergelijk het juiste met elkaar. Oftewel reken voor jezelf snel en eenvoudig uit wat kost een rijles bij desbetreffende rijschool en wat krijg ik er voor terug of wat zit daar nog meer bij in.
De Pakketprijs : door het aantal Lesuren = de kosten per uur/les.
Dit is de enige manier om tot de gemiddelde prijs te komen, laat je dus niet foppen door anders vermelde uur prijzen, reken het zoals hierboven uit.

En als je dan die gemiddelde prijs per uur hebt uitgerekend, moet je nog wel kijken naar hoeveel uren maak ik er voor. Dus als meer partijen € 55,- per uur rekenen, maar bij de een maak je er 30 uur voor en bij de ander 40 uur, dan weet je dus dat je voor dat zelfde geld beter de meer uren kunt nemen. Zodat jij meer rijervaring opdoet.

Is er een schreeuwende reclame, check dat gewoon even wat een losse les anders kost. Dan weet je dat een aanbod van prijs per les of per uur nooit de helft minder kan zijn, anders klopt de Pakketprijs gewoon niet, meestal klopt de schreeuwende reclame gewoon niet. Je weet nu hoe je het moet uitrekenen!

Heeft een Pakket je aandacht kijk dan wat er in dat Pakket zit. Vaak zie je dan dat er geen T.T.T. (TussenTijdse Toets) bij in zit. Soms zit er niet eens een Praktijk Examen bij. En om die er dan nog even los bij aan te schaffen, ja dat tikt nog wel even aan. Dus let goed op wat zit er in dat bedrag, reken het terug naar de uur prijs en je weet wat je gemiddeld per les betaald en wat daar dan nog bij in zitZo kun je zien waar je daadwerkelijk het meeste waar voor je geld krijgt.

Start dus ook niet met Mini Pakketten, want tja dan ben je door 10 lessen heen en dan, wat gaat het je daarna kosten (check dat met de losse uur prijs). Want als je weet dat het CBR aangeeft dat een gemiddelde leerling 40 uren nodig heeft om behoorlijk te kunnen rijden, denk dan niet met 10 of 15 uur rijles klaar te zijn.

En inschrijfkosten, serieus, dat moet je al helemaal niet willen betalen.

Autorijschool Twan geeft je Alles-In-Eén Pakketten. Geen verrassingen achteraf. Dit is wat je koopt van A tot Z naar je rijbewijs. Dus inclusief een T.T.T. en een Praktijk Examen.

Het Pakket wat volgens CBR norm (gemiddelde leerling heeft 40 uren rijles nodig) het best aansluit is ons Pakket van 39 uur (26 lessen van 1,5 uur) inclusief T.T.T. en Praktijk Examen.

De Instructeur:
En ook niet geheel onbelangrijk, de instructeur, daar zit je nog al even mee op de weg tijdens je rijopleiding. Ik vind dat het een vereiste zou moeten zijn dat een instructeur je een goed gevoel geeft, prettig les geeft. Jou je op je gemak laat voelen in het verkeer. En je ook echt les geeft, dingen meegeeft waar je later zelfstandig in het verkeer echt wat aan hebt. Dus kwaliteit, verlang dat zelf dan ook, je betaald er voor, dus je mag er ook wat voor terug verwachten!! Een instructeur die alleen links en rechts zegt….leert jou niet autorijden.

Autorijschool Twan; Ik Als Instructeur Ben Je Coach En Je Fan, Want Ik Geloof In Je! En samen zorgen we ervoor dat de rijlessen geslaagd zijn en dat je slaagt voor dat felbegeerde roze pasje.