Autorijschool Twan heeft een leerlingen bestand waarbij 70% van de leerlingen een JA moet invullen op de Gezondheidsverklaring, 70%!
Saillant detail, wist jij dat er een rijschool is die leerlingen eerst een vragenlijst laat invullen, vul je daar een Ja in, dan wil die rijschool jou niet als leerling!
Ook daarom dus Welkom Bij Autorijschool Twan!
Dit houdt in dat wij heel veel leerlingen hebben met een stempel zoals ze in de maatschappij zeggen. Te denken valt dan ook aan ADHD, ADD, Autisme, Borderline etc. Wat resulteert dat afrijden wel eens een struikelblok kan zijn. Ondanks een status AA, of een Faalangst examen.
Aan de rijopleiding ligt het niet, anders komen ze niet via via in grote getalen bij Autorijschool Twan lessen. Dit dankzij dat wij ons jaarlijks bijscholen in alle genoemde facetten.
Beledig mijn leerling(en) dan ook niet
Wat ons voor het eerst in jaren een heel laag (slagingspercentage) kwartaalcijfer heeft bezorgd. Zou je dus heel zwart-wit alleen maar daar naar kijken, dan beledig je mijn leerlingen. Die juist extra zorg, extra aandacht, extra tijd, extra speciale leermethoden krijgen. Wat een hoop dankbare leerlingen en ouders oplevert.
In vijf jaar tijd hebben we dan ook 18 kwartalen bovengemiddeld en ver daarboven gezeten. Daar zijn we dan ook heel trots op. Maar daar pronken wij niet mee, want je bent wel afhankelijk van de jury sport (zoals de examenmanager het noemt) dat CBR heet.
Rol van het CBR
Wat natuurlijk niet zou moeten kunnen is dat je afhankelijk bent wie de examinator is, het moet een uniforme werkwijze en beoordeling opleveren zo’n examenrit. Wij hebben nog nooit meegemaakt dat een examinator zegt “tja eigenlijk niet, maar doe maar gauw krabbelen, dan heb je toch je rijbewijs”. Ik heb het al wel 6 keer mogen meemaken aan de tafel naast me.
Afgelopen kwartaal hebben een aantal leerlingen het CBR mogen meemaken dat het kwartje de andere kant opvalt. Een meer dan goede rit neerzetten en dan echt een onzinreden krijgen van de examinator. Naast het feit dat zij heel makkelijk altijd wel op- en aanmerkingen kunnen bedenken. Echter bij die ene examinator had je vooraf al geen kans. Super zuur voor de leerling, en super zuur voor ons als rijopleider. Natuurlijk gaan we dan in gesprek met het CBR, de examinator/examinatrice en de examenmanager. Alles voor de leerling! In komende blogs zullen wij die ritten aan bod laten komen.
Let wel als een leerling niet veilig en zelfstandig (en dus zelf oplossend) rijdt tijdens het examen dan snappen wij een beoordeling van een examinator echt wel. Spanning kan meespelen, je kunt pech hebben met wat er op de weg gebeurd door iemand met wel een rijbewijs. Maar afgelopen kwartaal hoopte we toch dat de examinator zou gaan lachen en roept “daar staat een camera en daar staat een camera….je zit in Bananensplit”. Maar helaas.
Slagingspercentage
Ons slagingspercentage was 100%, hoe geweldig is dat. Echter dat kun je niet volhouden als rijschool. Daarom dat we dat ook nooit van de daken hebben geschreeuwd, zie een eerder blog. Er kan natuurlijk ook een keer iemand zakken door de spanning. Het kan een keer niet goed genoeg zijn door bepaalde settings onderweg. Maar wij schreeuwen niet als we altijd hoog zitten in het slagingspercentage, zoals dat de afgelopen vijf (!) jaar wel was!!
Ons slagingspercentage heeft altijd boven het landelijk gemiddelde gezeten, we hebben 100% gehad, we hebben 72% gehad, we hebben tijden rond de 68% gehad. En standaard zaten we boven het landelijk gemiddelde. Zelfs bij de 10 beste van Gelderland.
Maar nu een keer lager en daar dan over vallen, dat zou een belediging zijn voor mijn leerlingen.
Bovengemiddeld
Wij nemen met trots afscheid van het jaar 2024. In vijf jaar tijd, 18 kwartalen bovengemiddeld en ver daarboven gezeten. En twee kwartalen minder gescoord, we weten de oorzaak. En blijven ons standaard doel vanaf dag 1 najagen, 75% (stiekem willen we 80%), al blijft het CBR in onze gesprekken zeggen “dat dat te ambitieus is…”, mijn gedachte is dan…of zijn zij nou zo ambitieloos.
Mijn kandidaten blijven één voor één speciaal, krijgen de persoonlijke benadering, die bij hun past. Wij blijven ons keihard inzetten en weten dat onze weg altijd naar boven is, in dit geval terug naar de top, waar we horen!
@cbrnl @autorijschooltwan