Hoe goed doe jij het op school, allemaal tienen? Of zit er ook een vak bij waarin je minder bent. Hoe gaat het met sport, wil je winnen of zit je wissel of sport je niet?

Zo is een rijopleiding niet voor iedereen het vak waar ze allemaal achten en hoger halen. Apart eigenlijk dat op school geaccepteerd wordt dat je ook een zes kan halen en ook lager. Maar als men een rijopleiding doet en daarbij ook scores moet behalen. Dan geldt ineens niet dat een nog niet zo’n goede score, betekent dat je nog niet goed genoeg bent.

Zoals de meeste weten is er in onze rijschool een verhouding van 70% leerlingen die een of meer vragen met Ja hebben moeten beantwoorden op de Gezondheidsverklaring. En 30% hoeft dat niet. Wij volgen hier eindeloos veel cursussen voor. Speciale scholing om iedereen zo te kunnen bedienen zoals hij/zij behoeft.

Praktijk voorbeeld
Het komt heel af en toe voor dat je een leerling hebt die het rijden met een schakelauto niet onder de knie krijgt, o.a. door alle “hectiek” in het verkeer. In combinatie met wat je allemaal moet kunnen toepassen aan de hand van Vooruitkijken. Dan gaan we eerst alle middelen in de strijd gooien om het op allerlei manieren toch voor elkaar te krijgen. Want er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Echter als wij de indicatie hebben dat het traject te lang gaat worden en het dus ook onnodig geld gaat kosten voor de ouders/leerlingen dan gaan wij in overleg en adviseren bijvoorbeeld om automaat te gaan lessen.

Een van de redenen is, ouders je kunt en mag nog wel 20 lessen bijkopen en daarna nog 10, maar dat willen wij niet. Ons advies ga ervaring rijden met een automaat. Wij zijn bevriend met een aantal rijscholen, dus we kunnen je altijd doorverwijzen naar een van de bevriende rijinstructeurs elders.
Let wel als je gewoon om welke reden dan ook langzamer door de opleiding gaat, dan is het advies natuurlijk niet “ga automaat lessen”.

De ouder zegt het advies aan te nemen en gaat naar die andere rijschool. Echter die rijschool belt mij natuurlijk op voor overleg, hoe ging het in de auto, vanwaar het advies, welke grondslag etc. Echter die instructeur zegt “maar de leerling gaat hier wel gewoon schakel rijden hoor”. Uhm het advies aan de hand van de Leskaart, de scores en alle factoren er omheen, is echt automaat.

De leerling gaat nu daar voor € 10,- per uur (!) (€ 15,- per 90 minuten) duurder rijden. Terwijl ik je om geld te besparen adviseer om niet nog meer bij te kopen. Hoe eerlijk kun je zijn als rijschool! Kopen de ouders vervolgens echt heel veel lessen daar, en krijgen vervolgens het advies van die rijschool “ga automaat lessen nemen”.

Dit houdt in dat de leerling vervolgens automaat lessen moet gaan nemen, want ook dat moet je leren, die standaard al duurder zijn dan schakel lessen en dit terwijl ze dat ook vanaf de overstap hadden kunnen doen. Ouders zijn gewoon meer dan € 1000,- duurder uit in dit traject. En na best wel een tijd is de leerling inmiddels in het bezit van een, inderdaad Rijbewijs voor de Automaat.

Trust the Process
Zoals de foto aangeeft, vertrouw de opleider. Vertrouw het advies. Soms moet je eerst liften voordat je naar grote hoogte kan stijgen. Net als die astronaut.
Wij houden niet voor niets een Leskaart bij. En wij willen het voor jullie financieel zo aantrekkelijk mogelijk houden. Alleen daarom al dat je bij ons lest voor € 54,- per uur (!) zit er ook een TussenTijdse Toets bij én een Praktijk Examen, elders moet je dat er vaak nog bijkopen, terwijl je op dat moment elders al € 10,- per uur duurder uit bent. Laat staan als je dan buiten Pakket komt. Reken uit je winst bij Autorijschool Twan.

Maar bovenal wees reëel voor jezelf, de opleiding kan voor jou moeilijker zijn dan voor een broer/zus, of vriend/in. Dus voor de een verloopt het makkelijker dan voor de ander. Maar ook, wees reëel naar jezelf, ga nou niet eigenwijs elders € 10,- per uur (!) duurder lessen, omdat je het advies in de wind slaat. Omdat je niet tegen feedback kan. Want als het goed is weet je zelf ook hoe je bent, je ouders weten dat ook. Dus heb je altijd een excuus, ligt het altijd aan een ander, of ben je die doorpakker, die winnaar, wil jij dat stapje extra doen om resultaten te boeken. Let wel, het is helemaal niet erg als jij iets langzamer gaat dan de ander. Leg die lat niet te hoog, maar verschuil je ook niet, geef de ander dan niet de schuld van jouw score of van jouw mentaliteit. In dit geval zit jij letterlijk en figuurlijk aan het stuur, van jouw eigen opleiding. Neem je aan wat de rijopleiding je voorschrijft, of niet? Daarom ook dat je een Leskaart krijgt, daarop staan jouw scores. En die mogen een keer minder zijn. Maar je zult wel aan de basisscore moeten komen, lees alle onderdelen beheersen met een voldoende, voordat je kunt afrijden. Afrijden op de gok daar word jij geen goede chauffeur van.

Een TussenTijdse Toets laat jou perfect ervaren wat alles met je doet, stel het was jouw Examen? Het Uitslagformulier, dat wat de examinator van het CBR invult na aanleiding van jouw rit, is het beeld wat je anders bij het Examen ook had laten zien. Dus dan niet boos worden op die examinator, want dat was het beeld dat jij hem/haar zelf gaf, en ja wij snappen dat de spanning best mee kan spelen. Maar hoe beter je alles beheerst, hoe makkelijker de T.T.T.
Maar geloof dan ook en wees zo reëel dat je vaak nog een stapje moet maken voordat je kunt afrijden. Daar helpen wij jou natuurlijk bij, wij geven jou die lift, van A tot Z.

Ook daarom…Autorijschool Twan!