Het CBR en hun plannen, doof voor de rijscholen. Pechtold die veel te blij is met zijn functie verkregen vanuit vriendjespolitiek, maar zich niet bezighoudt met wat er echt in het veld speelt. Zet er iemand neer die weet wat er speelt, die weet waar men behoefte aan heeft.

Zou het CBR iets van narcisme weg hebben? Waarom, omdat zij het altijd bij de ander leggen. De rijschoolwereld snapt het niet, echter alleen CBR wel, proefballonnen oplaten waarvan de rijscholen omvallen van verbazing. Denkt daar dan echt niemand na voordat ze zo’n ballon oplaten, tja nee daarom heet het proefballon, echter misschien moet het eens vanuit de kern veranderen. Vanuit het CBR dus.

Ze roepen vaak wat, als de aandacht maar weg is bij het CBR. De nieuwe plannen zijn daar weer een voorbeeld van.

De nieuwe plannen

  • Het volgen van een rijopleiding wordt verplicht (nu is alleen het rijexamen verplicht).

Nou wat een fantastisch idee, dat daar nog nooit iemand op gekomen is.
Het moet toch een vanzelfsprekendheid zijn dat je de richtlijnen moet kennen en kunnen voordat je even komt proberen of je kan slagen bij het CBR.

  • Leerlingen moeten les krijgen in 130 kilometer per uur rijden.

Leerlingen moeten 130 km/u gaan lessen, wat een super idee zeg, nu het weer 130 km/u wordt in Nederland overdag. Nu leren ze 100 km/u rijden waar het 100 km/u is.
Want naast het feit dat het CBR al lekker thuis zit om 17 uur, dus we kunnen 130 km/u ook niet checken dan, gaan ouders echt niet tegen de rijschool zeggen doe even een paar lessen als er 130 km/u gereden mag worden. De ouders gaan dat wel zelf doen met de leerlingen als zij hun rijbewijs hebben behaald.

  • Leerlingen moeten rijles krijgen in het donker, bijvoorbeeld in de avond of nacht.

Ook zo’n fantastisch idee, CBR is om 17 uur al lekker thuis, waarom moeten ze dan in de avond of nacht les krijgen. Let wel wij zien echt wel de voordelen daarvan. Maar wat denk je dat de ouders zeggen nou een kleine 10 uur avond les (lessen in het donker) dat betalen we er wel even bij. Nee ook hier weer de ouders gaan zelf wel op pad als de leerling zijn/haar rijbewijs heeft behaald.
En hoe moeten de rijscholen dat in de zomer gaan doen, de leerling om 23 uur ophalen, moeten we nachtdiensten gaan maken?

  • Om agressie in het verkeer tegen te gaan, moet de rijinstructeur jonge automobilisten ‘sociaal rijgedrag’ aanleren.

Ook weer zo’n voorbeeld, Sociaal en Defensief rijden is gewoon een Lesonderdeel. Kunnen ze dat niet, dan zijn ze nog niet klaar voor het Examen. Laat de maatschappij liever een opfris krijgen om ook sociaal te doen aan mensen die net hun rijbewijs hebben en meedoen aan het verkeer.

  • Voor het nieuwe rijonderwijs is ook nagedacht over de volgorde waarop leerlingen kennismaken met het verkeer. Het rijonderwijs zal worden opgeknipt in vier fasen, waarbij in iedere fase complexere situaties worden geoefend.

Dit is al hoe Autorijschool Twan rijles geeft. Rijopleiding In Stappen. Kun je een onderdeel niet goed genoeg, dan blijf je in het huidige onderdeel. Zo leer je stapsgewijs alle aspecten toe te passen.
Bijkomstigheid, tegenwoordig is het nog al snel de handdoek in de ring gooien als iets tegen zit (zie ons Blog Generatie Z) wij maken dus mee dat men zegt laat de TussenTijdse Toets maar zitten (waar elke leerling die hem doet bij ons enthousiast over is) laten we maar afrijden en kijken wat het wordt. Dus werk aan de winkel voor het CBR.

  • Rijschoolhouders moeten een opleiding volgen bij een erkend opleidingsinstituut (nu hoeven ze alleen een examen te doen).

Ieder jaar doet Autorijschool Twan cursussen bij erkende opleidingsinstituten. De norm is dat het maar eens per vijf jaar hoeft. Te gek voor woorden natuurlijk, als je kwaliteit wil leveren moet je vaker de stof moeten doornemen of een opleiding of opfris moeten volgen. Daarnaast doorlopen wij iedere drie maanden alle Theorie. Het kan natuurlijk ook niet dat er cursussen bestaan waar je alleen aanwezig hoef te zijn.

  • Rijschoolhouders moeten iedere vijf jaar zelf ook een theorie- en praktijkexamen afleggen. Bij 3x onvoldoende wordt bevoegdheid ingetrokken.

Ook dit is weer zo’n open deur van het CBR, natuurlijk de media valt om van positiviteit wat is het CBR toch goed. Maar dit moet toch gewoon een standaard vereiste zijn. Het blijft onbegrijpelijk dat het CBR zo achter de feiten aanloopt.

Een andere proefballon
Een ander ding was dat het CBR zegt, rijscholen ga bij elkaar “in de keuken kijken”. Waarom altijd het ver wegleggen van het CBR. Je krijgt dan toch geen representatief beeld. Dus wat zij ook wilde was laat je leerling een soort van proefexamen bij een andere rijschool rijden. Elkaars leerling beoordelen…wat een onzin, daar bestaat de TussenTijdse Toets toch voor, mag het CBR zelf de leerling beoordelen, want daar moet de leerling ook heen om het Praktijk Examen te behalen.

Slagen met CBR cijfers, onmogelijk
Stel je voor dat het CBR ook een school/opleiding was voor leerlingen, dan snapte niemand er meer iets van, alleen het CBR, net als nu dus. Wij hebben heel veel leerlingen met ADHD, ADD, autisme, etc. Daar volgen wij ook speciaal cursussen voor. Echter komt niet iedereen even snel aan de finish.

Als je dat met het CBR in gesprek bent is hun antwoord als volgt: Jij brengt tien leerlingen met ADHD, ADD, autisme etc. Daarvan slagen er vijf.
Ik geef aan dat ik vijf veel te weinig vind. Het streven van Autorijschool Twan is vanaf dag 1 80% geweest, met een ondergrens van 75%. Heel normaal lijkt ons als er dus vijf leerlingen komen dan slagen er sowieso vier. Het CBR begint hartelijk te lachen. Nee rijschool jij bent veel te ambitieus. Wat een gek antwoord toch. Of zijn jullie zo ambitieloos CBR?

De oplossing ligt volgens het CBR, en dat is een ingestudeerd antwoord, in het aantal dat je aanbrengt, dus breng je 100 leerlingen dan stijgt het aantal geslaagden….Dus bij 10 eerste examens slagen er 5. Het landelijk gemiddelde wordt al jaren dwangmatig laag gehouden door het CBR, maar laat je nu 100 leerlingen afrijden, dan slagen er meer? En dan hebben we het niet over de groep die een Herexamen komen doen, waar dan vervolgens wederom maar 50% van slaagt. De getallen duizelen ons dan voor de ogen, kijk roept het CBR een luchtballon, en terwijl je kijkt sluiten zij de rolluiken.

Stel je voor dat het zo op school ging, dan haalde niemand zijn/haar diploma. En iets met Generatie Z, dat er teveel verlangt wordt, is het dan de gemakzucht van die generatie of is het het maatschappelijke waar jongeren daadwerkelijk tegenaan lopen?