Een rotonde is er om de snelheid te beperken, waardoor de veiligheid ter plaatse wordt vergroot!
Keihard op een rotonde aankomen (dat geldt ook voor fietsers en brommers) en er opduiken is dus niet de bedoeling, dat geeft ook onrust aan het overige verkeer. En de kans dat je wat over het hoofd ziet (of dat jij zelf over het hoofd wordt gezien) met een te grote snelheid is aanzienlijk.
Hoe de richtingaanwijzer te gebruiken:
Dit is iets wat veel bestuurders in het bezit van hun rijbewijs zichzelf opnieuw hebben aangeleerd, en massaal foutief toepassen! Vast omdat ze het anderen anders zien doen geeft men hier steeds vaker een eigen invulling aan, niet doen!
Rechts de rotonde verlaten:
Als je de rotonde nadert en de eerste afslag wilt nemen, dan zet je bij het naderen van de rotonde de richting aan naar Rechts.
Links de rotonde verlaten:
Wil je de rotonde verlaten bij driekwart (links afslaan eigenlijk), dan zet je bij het naderen van de rotonde de richting aan naar Links.
Rechtdoor op de rotonde:
Wil jij rechtdoor de weg vervolgen, dat gaat tegenwoordig massaal fout, dan zet je in eerste instantie geen richting aan (nee ook niet naar links). Bij het passeren van de eerste afslag (dan kun je het midden van beide rijstroken van rechts gebruiken, vaak ligt daar een stoep) daar zet je de richting aan naar Rechts, om aan te geven dat je de rotonde weer gaat verlaten.
Voordeel voor de overige gebruikers van de rotonde:
Door dit zo toe te passen bevorder jij de doorstroom op de rotonde, mensen hoeven niet onnodig te stoppen om te zien wat jij gaat doen.
Bij het rond gaan van de rotonde dus ook de Richting aangeven voorkomt ook dat mensen denken dat je er zonder richtingaanwijzer te gebruiken er weer af gaat en dan krijg je dus niet dat mensen “er voor duiken”.