Hoera geslaagd, en dan?
En daarna hoef jij nooit meer te laten zien dat jij jouw rijvaardigheid nog hebt zoals deze behoort te zijn. En dat jij jouw theorie kennis nog op orde hebt.
Best apart! Natuurlijk hartstikke mooi. Maar dit zou gezien de dagelijkse voorbeelden toch echt anders moeten.

Om de vijf jaar:
Als het nou zo zou gaan dat jij iedere vijf jaar een terugkomdag bij het CBR zou hebben? Je krijgt die ochtend eerst een theorie opfris. Daarna krijg je een theorie examen, haal je deze niet, dan moet je deze daarna opnieuw maken. Tot dat je deze behaald. Door het te herhalen op zo’n dag, ga je het waarschijnlijk voorlopig niet weer vergeten. En omdat dit iedere vijf jaar is wordt het telkens weer opgefrist.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat jij jouw theorie op peil houdt. Maar die behoefte is er waarschijnlijk bij weinigen. Best vreemd, want we zitten allemaal nagenoeg dagelijks in het verkeer.

Kosten:
Men roept altijd dat dit een van de hekelpunten is. Maar stel dat je zo’n terugkomdag voor €50,- zou doen en je bespaart je daarmee onnodige boetes. Dan zou het misschien best wel meevallen. Een motivator zou ook zijn, behaal jij jouw theorie in een keer, dan krijg je het gratis. En bij niet halen dus betalen.

Praktijk rit:
Als afsluiter van de terugkomdag krijg je nog een rit. Hierbij kan je niet zakken. Je krijgt wel een feedback formulier waarop jouw aandachtspunten staan.

En dit herhaal je dan iedere 5 jaar. Autorijschool Twan is hier een voorstander van, het is ons idee zelfs.

Weerstand:
Er is veel weerstand tegen, want men is gewend het rijbewijs voor het leven te krijgen. Maar als je dat aanpast naar bovenstaande en de voordelen daarvan plukt, dan geloven wij wel dat dit best zou kunnen gaan werken. Zodat het veiliger in het verkeer wordt. Men bewust blijft van de verkeersregels en niet hun eigen invulling geeft aan wat verkeersborden en lijnen op de weg betekenen.

Politie:
Soms lijkt het me mooi dat de politie ook in lesauto’s, als zijnde onopvallende politiewagens, zou rijden. Wat wij zoal meemaken is echt schokkend. Doorgetrokken streep, die wordt massaal genegeerd. Of men blijf juist links hangen omdat er een doorgetrokken streep ligt voor de auto’s van de rechterrijstrook. Wij hebben dan juist stippellijnen en mogen er dan juist weer wel overheen. Mooiste zou zijn dat de politie gewoon veel meer handhaaft, veel meer aanwezig is op de weg.

Mensen op de fiets die hun hand uitsteken naar links en gewoon afslaan. In de hoop dat het goed gaat. Maar recht doorgaand verkeer gaat echt voor op afslaand verkeer.

Fietsers en brommers die veel te hard de rotonde overgaan en zich niet aanpassen aan de verkeerssetting.

Door rood, dat zien we dagelijks. Velperbroekcircuit is daar een heel mooi voorbeeld van. Of mensen die gewoon in de verkeerde rijstrook uitkomen bij het oprijden ervan.

Alleen zien wij helaas ook heel vaak dat de politie er even omheen moet, door rood en gewoon rustig terug rijdt naar het bureau.
Dus ons idee is niet dat er meer beboet wordt.

Ons idee is een herhaal dag, eens per vijf jaar. Waardoor men geprikkeld blijft om de theorie en de rijstijl op niveau te houden.

En dat lijkt misschien onhaalbaar. Maar er zijn meer dingen ingevoerd die gewoon werken. Denk aan de helmplicht, denk aan de opruimplicht bij honden. En als hierdoor de verkeersveiligheid toeneemt, zal het idee alleen maar sneller omarmt worden.

Overal 30 km per uur invoeren is gewoonweg niet de oplossing. Mensen die zich aan de verkeersregels houden en hun rijden aanpassen aan de situatie, bijvoorbeeld op rotondes of zich aan de weersomstandigheden aanpassen. Dat lijkt ons het halve werk!