Autorijden is zoveel meer dan van A naar B en weer terug. Hoe vaak kijk jij in jouw dashboard/cockpit? Je ziet ze heel vaak rijden, mensen die hun groot licht aan hebben. En die zich dan vast ook afvragen waarom die tegenliggers met groot licht knipperen. Of op een mooie zonnige dag mensen die hun mistlichten aan hebben, voor wat? Vaker in jouw dashboard/cockpit kijken helpt je dus. Bewuster met autorijden bezig zijn!

Maar nu wil je vertrekken en de autoruiten zijn bevroren. Wat nu? Terug het bed in zou een fijne optie zijn. Maar je zult toch echt jouw auto ijsvrij moeten maken. En nee dan niet alleen een stukje van de voorruit. En een klein beetje van de zijruiten. Je zult alle ruiten ijsvrij moeten maken. En dus ook de achter zijruiten. Dan kun je mooi die schoudercheck doen. Als je nou denkt schouder wat, wie, waar, wanneer? Binnenkort zullen hier alle rijtaken en handelingen voorbij komen. Vergeet ook niet dat jouw verlichting zichtbaar moet zijn dat geldt ook voor jouw kentekenplaten, deze moeten leesbaar zijn.

Dus heeft het ook nog eens gesneeuwd, dan zal je al deze stappen moeten doorlopen, ook de motorkap, het dak en de kofferbak moeten vrij van sneeuw gemaakt zijn, voordat je mee gaat doen aan het verkeer met de auto. Fijn voor de mensen die achter je rijden, dat ze niet alles hun kant op krijgen. Ook fijn dat het jouw eigen zicht tijdens de rit niet meer kan belemmeren. Omdat het anders zou kunnen gaan schuiven.

Je kent ze wel, van die buren die de motor van de auto starten en dan beginnen met het krabben van hun ruiten. Maar voor wat start men de auto? Dit heeft echt geen toegevoegde waarden. Alleen maar nadelen. Het is slecht voor de auto en voor het milieu en je bent ook niet echt sociaal, het is niet fijn voor de buurt. Kun jij net die ene keer uitslapen, staat er een auto al die tijd met draaiende motor in de straat. Of wordt je vergast doordat de uitlaatgassen jouw slaapkamer binnenkomen. Auto starten, niet doen dus!

Nou bestaan er auto’s die kunnen voorverwarmen, ideaal. Heb je dat nou niet, dan kun je wel de auto op contact zetten en de blazers op de vooruit volop aan. Let wel zet die dan op de koudste stand. De auto kan namelijk nog geen warme lucht geven, en nee ook niet terwijl jij staat te krabben. De nieuwste auto’s hebben dan dat zij enorm op het accu besparen zijn. Dan heb je dus kans dat deze optie maar heel even werkt en de auto het contact weer afzet.

Eenmaal klaar met krabben, dan start je de auto pas en rijd je rustig de wijk uit. Vaak is de ruit van binnen dan al snel helemaal condens vrij. Gaat dit nog niet snel genoeg, dan kun je voordat je vertrekt ook eerst even jouw voorruit droog vegen. Is deze ook meteen weer schoon. Want heb je wel eens gezien wat een blauwe wasem er op je vooruit ontstaat na een paar ritten?

Als je wegrijdt kun je ook nog de achterruit verwarming aanzetten, dit zorgt voor een ijs/vochtvrije achterruit. Die had je al gekrabd maar deze aanzetten is altijd wel praktisch. Bij de nieuwste auto’s schakelt deze zelf weer uit.

Dan heb je dus de nodige stappen doorlopen voordat jij mee kan doen aan het verkeer. Dan begint hier jouw taak om verantwoord deel te nemen, pas je snelheid aan door bijvoorbeeld kans op gladheid. De auto geeft dit in het dashboard/cockpit aan met een sneeuwvlokje als de temperatuur onder de 4 graden komt. Is er neerslag (regen of sneeuw) ook dan pas je snelheid aan. Houd meer afstand, zorg dat je gewoon bewust bent van de setting.

En ja heel veel auto’s hebben tegenwoordig de mooiste snufjes, maar dan nog probeer je rijstijl eens aan te passen. Winterbanden op de auto, probeer toch defensief te rijden, en mocht het dan nog fout dreigen te gaan, dan weet je zeker dat je geholpen wordt door de winterbanden en de systemen op de auto.

Veel lekkerder thuiskomen zo…