Ken je het verhaal van Ratatouille? Leuke film is dat he?

Onder de koksmuts geef je aanwijzingen, coach je, help je, stuur je, ben je er altijd. In een vorig blog schreven wij “beledig onze leerling(en) niet”. Onder die koksmuts gaan heel veel cursussen vooraf, trainingen, opleidingen, bijscholingen noem het maar op.

En dan hoop je aan die finishlijn een duimpje te krijgen, een woordje, een gebaartje, bedankt!! Echter bij de mensen die struikelen vliegen het mes en vork eerder je kant op, zoals op de foto, dan dat er een dank je van af kan. En dat is wel jammer.

We hebben een leerling die altijd interesse heeft voor andere dingen dan voor uitleg, plaatjes, teksten, tekeningen, filmpje, huiswerk opdracht, er is geen interesse. Wat er langs de auto loopt of als er een mooie auto voorbij komt, wel interesse voor. Geen probleem, we weten (hebben geleerd) hoe we dit moeten aanvliegen.

Als de TussenTijdse Toets dan gereden wordt en dit vooral lijkt alsof de kandidaat even vlug vlug (haast nonchalant) de route wil rijden. Even aan de examinator laten zien dat morgen het Praktijk Examen al kan worden gereden. Vaak wordt dat van thuis uit ook gepusht. Zo min mogelijk lessen rijden. Kwaliteit is dan niet zo belangrijk. De leerling geeft bij terugkomst aan dat hij het zelf een prima rit vond. Ondanks de ingreep op de kruising en de foutjes.

Echter de feedback van de examinator is meer recht voor z’n raap, prima was het zeker niet geeft de examinator aan. De leerling is not amused. Het ligt totaal niet aan de leerling zelf (aldus de leerling). Ondanks dat zijn houding richting de examinator meespeelt in wat hij in zijn feedback te horen krijgt.

Thuis wordt er dan vertelt dat de T.T.T. niet zo soepel ging, de vrijstellingen had hij zelf verspeeld door zijn houding bij de uitvoering. Al vond hij zelf van wel in het nagesprek, hij vond alles eigenlijk prima gaan. Maar het ging niet zo makkelijk als dat hij dacht. Dan vertel je thuis dus niet dat je er zelf een beetje een potje van gemaakt hebt. Nee nee het ligt aan een ander. Nou in dit geval ook niet aan de examinator. Nee nee het ligt aan zijn instructeur.

Papa, die toch echt wel zou moeten weten hoe zoonlief is, belt vervolgens geïrriteerd op en legt alles weer op het leeggegeten en zelfs afgelikte bord van de kok. Met als feedback “ja en jij legt nooit wat uit”…het bijzondere het hele Pakket was alles naar tevredenheid! Kind moest zo snel en goedkoop mogelijk afrijden, zelfs nog aan het eind van het Pakket met een al lang verlopen actiekaart komen. En aan de hand van het CBR Resultatenformulier T.T.T. gaan ze op hoge poten weg. Ergens tig lessen voor € 15,- per les duurder rijden. Want tja geld maakt ineens toch niet zo uit. Of zou het de ego zijn en gebrek aan Zelfreflectie? Lees ook eens ons Generatie Z blog.

Of wat te denken van dit: Jouw ouders vragen om de T.T.T. over te slaan en in plaats daarvan het Praktijk Examen te laten rijden. Jouw rijopleiding ligt gewoon op schema, wij houden een Leskaart bij, jouw scores zijn nog niet op een constant niveau (een vereiste om Veilig & Zelfstandig af te rijden). Vooruit kijken en vertalen naar zit nog niet in jouw systeem. Borden lezen/vertalen is (nog) niet jouw ding. We rijden nog al eens bijna een busbaan op, verplichte rijrichtingen worden nog al eens gemist. Zelfs een spookrijder wordt niet opgemerkt! Aangezien je eerst op Toets niveau moet komen blijkt dat er gewoon nog wat stapjes gemaakt moeten worden. Je had ook vier keer over jouw Theorie examen gedaan. Ga dan niet ineens haasten vliegen. Oftewel die T.T.T. is voor haar het ideale meetmoment. Dat zijn namelijk wel cruciale fouten volgens het CBR.

Echter, want dit was pas het intro, omdat jouw nichtje dus nog niet mag afrijden door haar scores, bericht jij dat je wilt stoppen met de opleiding. Je was altijd super blij en enthousiast, je had 5 (!) lessen gratis gekregen omdat je voor de rijschool promotie wilde doen, welke rijschool geeft jou zoiets? En omdat je nichtje nog niet mag afrijden bericht je, totaal uit het niets, te willen stoppen met rijden. Met als reden “ik mag nog niet achteruit rijden”. De reden daarvan eerst maar eens zelfstanding vooruit kunnen rijden, Vooruit kijken, borden lezen en vertalen etc. De Bijzondere Verrichtingen krijg je volgens het Lesplan.

Dat je daarnaast ook voetballen ter waarde van € 250,- hebt gekregen voor je team. Dat je totaal geen recht op restitutie had, maar deze wel krijgt van de rijschool vanwege onze goede naam. Wij ook de € 250,- van de ballen er niet mee hebben verrekend….Een dank je voor alles kon er helaas niet van af. Wat wel kon is vragen “klopt het bedrag wel…”

Someone once said:
“No matter how good you are, people will judge you according to their own insecurities!”