Rijscholen positief over nieuwe lessen: dit gaat er veranderen
De regels voor het halen van je rijbewijs worden aangescherpt. Met een pakket aan nieuwe regels hoopt demissionair minister Mark Harbers malafide rijscholen aan te pakken en de verkeersveiligheid te verbeteren.
Rijschoolhouder Twan is voorzichtig positief over de plannen, waaronder dat leerlingen ook les moeten krijgen in rijden in het donker. “Je ziet de voetgangers minder goed en fietsers hebben vaak geen licht”, vertelt hij. Al heeft ’s avonds lesgeven ook zijn nadelen. “In de avond lesgeven is enorm intensief. Vroeger gaf ik standaard nog ’s avonds les, maar dat merkte je dan wel als je thuis kwam.”
Maar Twan heeft dat voor zijn leerlingen over, zolang er duidelijke richtlijnen voor komen. “Het zouden minstens 5/10 lessen in het donker rijden moeten worden. Niet maar één of twee. Daar hebben leerlingen niets aan.”
Dit zijn de plannen
Het volgen van een rijopleiding wordt verplicht (nu is alleen het rijexamen verplicht).
*Dit is toch wel een open deur he, dat je eerst moet leren hoe het moet voordat je examen kan doen.
Leerlingen moeten les krijgen in 130 kilometer per uur rijden.
*Heel mooi als je dan ook ergens 130 km/u mag. Ze leren nu 100km/u rijden.
Leerlingen moeten rijles krijgen in het donker, bijvoorbeeld in de avond of nacht.
*Dit krijgen de leerlingen al, hekelpuntje is het tijdens de zomermaanden. Moeten we dan nachtdiensten gaan maken?
Om agressie in het verkeer tegen te gaan, moet de rijinstructeur jonge automobilisten ‘sociaal rijgedrag’ aanleren.
*Nou de agressie leren we ze niet hoor, een onderdeel is juist Sociaal Rijgedrag. Dus weer zo’n open deur punt.
Voor het nieuwe rijonderwijs is ook nagedacht over de volgorde waarop leerlingen kennismaken met het verkeer. Het rijonderwijs zal worden opgeknipt in vier fasen, waarbij in iedere fase complexere situaties worden geoefend.
*Het gaat niet over het in stukken opdelen. De opleiding zou standaard (als minimum) uit zoveel uren moeten bestaan. Plus te behalen scores.
Rijschoolhouders moeten een opleiding volgen bij een erkend opleidingsinstituut (nu hoeven ze alleen een examen te doen).
*Dit zou toch al de norm moeten zijn. Weer een onzinpunt dus.
Rijschoolhouders moeten iedere vijf jaar zelf ook een theorie- en praktijkexamen afleggen. Bij 3x onvoldoende wordt bevoegdheid ingetrokken.
*Goh weer zo’n open deur. Het is toch logisch dat de leraar alles moet weten en kunnen.
Heel veel plannen zijn dus vooral open deuren, even voor de bühne met “plannen” komen waarbij half Nederland zal denken “ja duh”.
Verplichte opleiding
Ook is Twan een voorstander van de verplichte opleidingen voor rijschoolhouders. “Rijinstructeurs die geen zin hebben om te leren, vallen vanzelf af. Op die manier haal je de rotte appels er tussenuit”, zegt hij. “Net als dat je voor de klas staat, moet je op een niveau zitten. Je moet mensen voor het leven een rijbewijs geven.”
Let wel de opleiding moet dan niet een aanwezigheidsplicht hebben zoals het nu ingericht is. Beetje koffie drinken, privé verhalen vertellen, aanwezig zijn. Maar maak er een toets/examen dag van. Niet halen is nog een keer die cursus doen. En laat dan alle cursussen een verplichting zijn. Nu mag je kiezen waar je zin in hebt, als je er maar een aantal doet per 5 jaar. Dat werkt niet bevorderlijk.
En die malafide rijscholen is precies waar Twan zich enorm aan ergert. “Ze hebben lage lesprijzen, waardoor mensen snel voor deze rijscholen kiezen. Maar ze verdienen juist aan de herexamens. Voor de Her moeten dan ook weer de nodige lessen aangeschaft worden plus de Her kost de hoofdprijs etc.
Het landelijk gemiddelde is op dit moment dat 52 procent in één keer slaagt voor het Praktijkexamen. Bij het Theorie-examen ligt dit percentage nog lager, daar gaat het om 39 procent van de kandidaten dat direct slaagt. Dat is weer een ander verhaal, dat is het structureel laag houden van die cijfers.
Bekijk het item hier: Hart van Nederland SBS6