Die uitdrukking, een roepende in de woestijn heb je vast wel eens gehoord. Je signaal is gericht aan dovemans oren. Of meer in de taal van deze tijd “je wordt niet serieus genomen”.

Autorijschool Twan
Al tijden zet de rijschool zich in voor meer veiligheid in het verkeer. Ieder slachtoffer is er een teveel. Opvallend is het dat het vanuit de Overheid oorverdovend stil is, als het gaat over de coachende rol in verkeersveiligheid.

Let wel dan hebben we het niet over suffe reclames waar niemand wat meedoet. Een snelheidsweter kent zijn snelheid beter bijvoorbeeld.

Al tijden is Autorijschool Twan bezig om aandacht te vragen voor veiligheid in het verkeer. Te denken valt aan een regionaal TV-programma “In de Lesauto”. Waar we de nodige opnames voor gemaakt hebben. Echter nooit tot een uitzending is gekomen. Aangeboden bij de publieke omroep, die “bang was dat het dan reclame voor de rijschool zou zijn”. Daarna kwamen ze zelf met een poppenkast show.

Radio en Tv-programma’s hebben wij aangeschreven, je raad het al, zonder enig resultaat.

Regionaal wordt je door de verkeersdeskundige het bos in gestuurd, want zij weten alles beter. Weliswaar lekker warm vanachter hun bureau.

Afrit A50, zie foto
De rijschool geeft nog al eens door waar een verkeersbord foutief staat. Waar belijning niet klopt of zelfs de wegindeling niet is zoals deze uniform hoort.
De afrit A50 waar tijden (jaren) lang een foutief verkeersbord aan weerszijde heeft gestaan. Afbuigende voorrangsweg, waar niet eens iets van rechts kan komen. Na de melding hiervan is het aangepast met borden (scherpe) bocht naar links. En zo hebben wij al veel borden en settings doorgegeven.

De Gemeente Arnhem, Gemeente Rheden, Gemeente Westervoort doen gelukkig wel enthousiast mee. Wij blijven hun dan ook van dit soort dingen voorzien. Gemeente Lingewaard weet alles zelf beter en weigert mee te werken. Zelfs na een recente aanrijding bij een VOP (zebrapad), die wij meermaals aangekaart hebben, zijn zij van mening dat er niks mis mee is. Ondanks de onzichtbaarheid van de borden, de foutieve opstelling etc.

De overheid hebben wij voorgelegd om de verkeersveiligheid coachend te gaan brengen. Als voorbeeld voor het Journaal van 20 uur krijg je een Theorievraag, en na het Journaal het antwoord. Zodat men interactie krijgt, mensen zich gaan interesseren in de verkeersregels, en hun eigen kennis kunnen testen en anders kunnen bijwerken.

Of gewoon standaard een voorlichtingsclip. Groene streep op het asfalt, dan 100 km/u. En zo alle andere verkeerszaken doornemend.
Je raadt het al zonder resultaat.

En dan toch?
Ineens komt er nu een bericht in de media, dat de Overheid mensen gaat vragen hoe te doen met betrekking tot verkeerszaken.

Zou het dan toch, zou mijn uitrol er dan toch gaan komen? Na jaren van aan de bel trekken. Als roepende in de woestijn…

Mogelijkheden
Een van onze ideeën is dat iedereen met rijbewijs om de 5 jaar (zie een eerder blog) zijn Theorie examen opnieuw moet doen. Zak je, dan moet je de Herkansing zelf betalen. Slaag je dan mag je weer 5 jaar, met een opgefrist Theorie de weg op. Zakken is dus eerst een Herkansing maken.

Wat bereik je hiermee? Wij maken echt veel te vaak mee dan mensen de regels echt niet meer kennen. Dat gebeurd doordat mensen ons gaan bellen en de verkeersregels uitleggen zodat deze gunstig voor hun rijgedrag/overtreding is. Of als we wel eens iemand spreken, dat desbetreffende de verkeersregel verkeerd uitlegt. Daarnaast zien we de hele dag overtredingen, vrachtwagens in rijstrook 1 van 3, mensen die over doorgetrokken strepen heen komen. Verkeersborden die echt foutief uitgevoerd worden, als de borden al waargenomen worden.

Het doel is dus dat iedereen actiever met de verkeersregels bezig moet. En deze dus up-to-date houdt omdat je gewoon om de 5 jaar getoetst wordt. Voordeel men weet weer het nut waarom er een bord staat, het nut van het uitvoeren wat van je gevraagd/verlangt wordt.

 

 

#MinisterievanInfrastructuurenWaterstaat #Rijkswaterstaat #CBR #CBRnl #Verkeersdeskundige #Radio538 #SBS6 #OmroepGelderland #TVGelderland