Code Geel en moeten afrijden. Het overkwam kandidaat M.
Code Geel is niet zo spannend, we lessen ook altijd in weer en wind. Maar wat wel van je gevraagd wordt is dat je je aanpast naar de omstandigheden.

Kandidaat M rijdt al heel veel lessen volledig zelfstandig (Veilig en Zelfstandig), daarnaast, heel knap, benoemd ze zaken die ze allemaal waarneemt wat haar rit en/of keuze tot iets kan beïnvloeden op een hoog niveau. Dat wat je hoopt dat mensen met een rijbewijs zich eigen hebben gemaakt, op zo’n hoog niveau.

De examenroute is via Huissen, we moeten via de Wagenweg, de leerling zegt hé die vrachtwagen mag hier helemaal niet tegen het verkeer in komen. Goed opgemerkt. Bij de volgende kruising Loostraat Keizerallee staat een vrachtwagen onhandig half op het fietspad.
Zij benoemd ik stel me hier even op, tot de tegenliggers weg zijn.
Goede oplossing. En wat doet die fietser tegen de rijrichting in, goed opgemerkt, wederom.

We moeten vervolgens via Muntstraat richting Huismanstraat. Het is Code Geel, de leerling zet de auto neer (zie setting op foto, auto staat dan goed opgesteld). Het regent dat het giet, ze zegt er komt een auto aan. Wij hebben haaientanden dus ja wij moeten voorrang verlenen, en als de auto vlakbij is gooit deze zijn richting aan en gaat onze straat in. Tja zegt de leerling lekker dan, had hij eerder zijn richting aangedaan dan had ik kunnen gaan. Lekker als de leerling het allemaal zo doorheeft.

De rit was goed, en let wel, wij weten zelf wel wie er een nette/correcte (veilig en zelfstandige) rit hebben neergezet en wie een (wat) mindere. Dit was een heel nette rit. Ik wilde de duim opsteken toen wij uitstapte. Maar tja ervaring is wijsheid.

Beoordeling examinator: nee je stond bij de Muntstraat te lang te wachten, dus gezakt…..
1. Er stond niemand achter ons.
2. Het is code geel, dus netjes aangepast gedrag.
3. De auto doet laat de richting aan, zij benoemd dat zelfs.
En 4 je weet was de leerling vóór de auto langsgegaan, tja dan was het Code Geel, matig zicht door boom, wij hadden haaientanden etc. etc.

Dit is CBR, helaas maar waar, dit is CBR. En de kandidaat die 100% zeker zou slagen, die zo goed en zelfs correct benoemend rondrijdt. En dan dit als reden…. En het CBR wil aan deze misstanden niks doen! Ja voor de bühne krijg je dan te horen ga in gesprek. Doen we ook altijd hoor. Maar het CBR draait het toch niet terug.

De examinator (zijn naam en bijnaam zullen we niet noemen) die blundert wel vaker, een andere leerling moest 55 minuten rijden, een normaal B examen, wachten tot er iets “fout” zou gaan. En waar hij mee kwam, echt zo jammer dit CBR.

Maar daar in een ander item meer over.

Het vervelende is dat leerlingen die het spel echt goed beheersen vaak zo’n onzin reden op hun bord krijgen (let wel het is dan niet 2 of 3 fouten op de rit). Gewoon een onzin ding.

Recent iemand die was gestopt en meteen weer door bij een verleen voorrangsbord, leerling kon het niet goed zien (gaf de leerling zelf aan op de rit), ook deze leerling had niemand achter zich. Alleen daarop aldus de examinator, dat was het enige aandachtpunt…Gezakt! Twee weken later was het oordeel “Geslaagd met vlag en wimpel”. #Koekoek

CBR moet gaan samenwerken met de Staatsloterij
De slogan: CBR de grootste kans om je rijbewijs te halen, Ligt Er Wel Aan Wie Je Treft!!

 

#CBR #EerlijkSlagen